Källsorteringen hos oss

Här hemma har vi blivit mer och mer fokuserade på att göra vårt bästa för miljön och framtiden. Tycker det är väldigt svårt att veta vad man själv kan göra och vi har heller inte så gott om plats som man kanske har i ett hus.  Hade gäna haft en kompost. Men vi ska göra vad vi kan. Så igår åkte vi till Rusta och köpte lite plastkärl som tydligen var till för källsortering så nu ska vi köra igång ordentligt.

Detta källsorterar vi:
Metall: Värmeljushållare, lock, aluminiumfolie, sprayburkar, tuber, konserver mm
Papper: Mjölk & juiceförpackningar, pastapaket, wellådor från TV stereo, möbler mm
Plast, både mjuk och hårdplast i samma i vissa komuner: Burkar, dunkar, flaskor, påsar, tuber, plastfolie.


I den lilla-metall & Aluminium, I dom 2 stora- Plast resp. Papper


Sedan tidigare sorterar vi:
Tidningar
Glas, färgat och ofärgat
Kartong


Det är mycket jag känt mig osäker på. T ex vad som är mjukplast resp hårdplast. Jag har nu fått reda på att man från den 1 nov 2008 ska sortera mjuk & hårdplast i samma kärl alltså inte var för sig. Detta visste inte vi. Förut har man inte kunnat källsortera mjukplast utan det har gått som vanligt hushållsavfall men nu ska man alltså sortera hård och mjukplast i samma. Bra att veta. Finns dock undantag i vissa komuner, läs mer om detta här.

Här kan du gå in och få mer mer information om sortering, vad som är vad mm.

Berätta gärna vad ni gör och om ni har några tips.

Kommentarer
Postat av: Therese

Låter som en väldigt bra idé att dra sitt strå till stacken gällande miljön - ska verkligen ta mig en funderare på att sortera mer än vad jag gör idag.. Är ju egentligen väldigt enkelt men ändå på nåt sätt svårt.. Hmm..

Har utmanat dig i min blogg..

Ha en bra tisdag!!

2009-03-03 @ 10:09:25
URL: http://smastadslivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0